De week voor kerst 2013 stond het Glazen Huis van 3FM Serious Request op het Wilhelminaplein in Leeuwarden. Hiermee is meer dan € 12,3 miljoen opgehaald voor de stille ramp van het Rode Kruis; kindersterfte als gevolg van diarree. Met het evenement stond ook Leeuwarden een week lang positief in de nationale schijnwerpers. De stad kreeg van de bezoekers het cijfer 8,6.

foto: Laurens Aaij

foto: Laurens Aaij

Bezoekers
Van 18 tot en met 24 december zijn er bijna een half miljoen bezoeken gebracht aan de binnenstad van Leeuwarden. Van deze bezoekers kwam 30% uit de stad Leeuwarden, 37% uit de rest van Fryslân en 33% uit de overige provincies. 67.000 mensen kwamen voor de eerste keer in de Friese hoofdstad. Ruim 12,3 miljoen Nederlanders hebben het evenement gevolgd via radio, tv en internet.

Beoordeling
Uit onderzoek in opdracht van gemeente Leeuwarden onder bezoekers van 3FM Serious Request 2013 blijkt dat een grote meerderheid van de bezoekers (86%) vindt dat 3FM er goed aan deed om Leeuwarden als gaststad te kiezen. Ruim de helft (52%)  kreeg een positiever beeld van Leeuwarden. En 43% van de bezoekers die voor het eerst in Leeuwarden waren, geven aan binnen twee jaar de stad nog eens te bezoeken. Het evenement is positief beoordeeld met het cijfer 8,4 en de sfeer in Leeuwarden met een 8,6.

Uitgaven
Ditzelfde onderzoek laat zien dat het grootste deel van de bezoekers (75%) een donatie heeft gedaan voor het Glazen Huis. 74% van de bezoekers besteedde hun geld ook in de horeca en 39% gaf geld uit in de detailhandel. 

(Social) Media
De middelen die Leeuwarden heeft ingezet om de stad te promoten tijdens het evenement zijn gegroeid in populariteit. De gemeentelijke webpagina  voor het evenement is meer dan 200.000 keer bezocht. Bovendien nam het aantal ‘vind-ik-leuks’ van www.facebook.nl/leeuwardenstad in 2013 toe met 380% (van 1193 naar 5629). De smartphone app: Leeuwarden! die de week voor het evenement werd gelanceerd, is tot nu toe bijna 16.000 keer gedownload. Het aantal volgers van het twitteraccount @marketinglwd groeide in 2013 met 112% (van 3132 naar 6644).

Watertechnologie en de stille ramp van het Rode Kruis
Ieder jaar wordt er tijdens 3FM Serious Request geld ingezameld voor een stille ramp van het Rode Kruis. Afgelopen editie werd er aandacht gevraagd voor 800.000 kinderen die jaarlijks sterven aan diarree. Deze kinderen zijn eenvoudig te redden met onder andere schoon drinkwater. Een onderwerp wat centraal staat in Leeuwarden, de hoofdstad van de watertechnologie. Verschillende waterpartijen, waaronder WaterCampus en Wetsus, hebben daarom ook geld ingezameld. Zij organiseerden verschillende acties waarbij bezoekers van 3FM Serious Request kennismaakten met de wereld van de watertechnologie.

Leeuwarden, 8 april 2014

Deel deze pagina via:


Een reactie op “Leeuwarden krijgt 8,6 van bezoekers 3FM Serious Request”

  1. Fantastisch cijfer van de bezoekers! Graag tot ziens in deze prachtige stad.